Sebuah harapan

By Aisyah Rahim at Monday, September 26, 2011
Assalamualaikum w.b.t,

Harapan berasal dari kata harap iaitu keinginan supaya sesuatu terjadi atau suatu yang belum terwujud. Kata orang manusia tanpa harapan adalah manusia yang mati sebelum waktunya. Mungkin kerana harapan adalah sesuatu yang hendak kita capai dan terpampang dimuka. Hampir sama dengan visi walau dalam spektrum sederhana, harapan merupakan ciptaan yang kita buat sebagai sesuatu yang hendak kita capai. Jadi hidup tanpa harapan adalah hidup tanpa visi dan tujuan.


Maka bila manusia yang hidup tanpa harapan pada hakikatnya dia sudah mati. Harapan bukanlah sesuatu yang terucap dimulut saja tetapi juga berangkat dari usaha. Ia adalah kecenderungan batin untuk membuat sebuah rencana aksi, peristiwa, atau sesuatu menjadi lebih baik. Sederhananya, harapan membuat kita berfikir untuk melakukan sesuatu yang lebih baik untuk meraih sesuatu yang lebih baik.


Harapan dan rasa optimis juga memberikan kita kekuatan untuk melawan setiap hambatan. Seolah-olah kita selalu mendapatkan jalam keluar untuk setiap masalah. Seolah kita punya kekuatan yang lebih untuk bersiap-sedia menghadapi resiko iaitu disebut sebagai perlawanan. Orang yang hidup tanpa optimisme dan cenderung pasrah pada realiti maka dia cenderung untuk bersikap pasif, Oleh kerana itu, kita dapat mengetahui lebih dalam tentang manusia dan harapan.

 
Dari apa yang saya faham, manusia kadangkala bergantung pada sebuah harapan. Harapan membuatkan seseorang itu sentiasa berharap dengan harapan yang ingin dia ingini. Bila harapan itu tidak dapat dicapai, memang sangatlah sedih seperti harapan hanya tinggal kenangan mungkin.
 
Jangan terlalu meberi harapan kepada orang yang sentiasa berharap padanya. Sakit berharap sangat pedih bila hrapan itu tidak terlaksana. Jangan terlalu meberi janji manis yang palsu yang boleh memberi harapan pada seseorang. Hakikatnya dia langsung tak mahu berharap walhal si pemberi harapan memberi harapan sehinggakan si penunggu harapan sentiasa menunggu. Sia-sia bukan?
 
Ingatlah, jangan sentiasa memberi harapan pada seseorang.
 
Sekian.

0 suka menconteng =):

 

Aisya Rahim Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare